Fuld damp på fra Lygten til Vangede


"Lille P" var Slangerupbanens første damplokomotiv og kan i dag ses på Danmarks Jernbanemuseum i Odense som P125.
© Tekst og tegning Poul Reinhard

Da Slangerupbanen åbnede i 1906 købte baneselskabet to damplokomotiver af DSB. De var bygget i 1882 og havde således allerede 24 år på bagen.

Men maskinerne var godt skruet sammen og tøffede glad og fro folk fra Vangede til København og vice versa indtil 1948.

Lille P, som man kaldte Litra P6-maskinen, havde fart på (max. 10 km. i timen), alligevel kom man fra Lygten til Vangede på bare 12 minutter. Men toget standsede også kun i Emdrup.

Teknisk var Lille P bygget til at køre 'baglæns', altså med tenderen fremad, mens vognene blev koplet til skorstensenden.

En genial dansk opfindelse styrede tenderens bogie og hjalp lokomotivet gennem Slangerupbanens skarpe kurver. Belastningen måtte højest være 10 vogne eller ca. 100 tons.

Efterhånden som der kom gang i Slangerupbanen, blev der indsat flerer typer damplokomotiver. I 1930 blev den første diesel-motorvogn taget i brug.

I 1954 skifter Slangerupbanen navn til Hareskovbanen og i 1977 overtog S-toget strækningen som samtidig omdøbtes til Farumbanen.

Lille P's storebror er coverbillede på Danmarks Jernbanemuseum
Se også København - Slangerup - Banens hjemmeside



Publiceret d. 13 . januar 2014/PR.-